افسردگی و فشارخون بسیار بالا عوامل پیش بینی کننده ی حوادث مضر عروقی

با توجه به علایم افسردگی و فشارخون بسیار بالا، می توان وقوع رویدادهای عروقی خطرناک را در بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی، دیابت یا افرادی که قبلا سکته را تجربه کرده اند، پیش بینی کرد.

 دراین مطالعه  که بیش از 35 هزار بیمار شرکت داشتند، مشخص گردید خطر سکته ی مغزی مجدد یا  حمله ی قلبی، نارسایی قلبی یا مرگ به دلیل بیماری قلبی، درطی 4 سال درمیان بیماران افسرده  که دارای فشارخون بالایی هستند در مقایسه با افرادی با فشار خون طبیعی و بدون علایم افسردگی، 83 درصد و درمیان بیماران افسرده با فشارخون پایین نسبت به گروه کنترل، 36 درصد افزایش می یابد.

 دکتر Janiاز انستیتو بهداشت و سلامت دانشگاه گلاسکو می گوید: مطالعات قبلی نشان داده اند بیمارانی که به بیماری قلبی یا دیابت مبتلا هستند و یا قبلاً سکته ی مغزی را تجربه کرده اند نسبت به جمعیت عمومی، بیشتر درمعرض حمله ی قلبی یا سکته هستند، این خطر بخصوص در بیمارانی با فشار خون بالا یا علایم افسردگی بیشتر است. تاکنون تأثیر هر دو این عوامل با هم، بروی خطر رویدادهای قلبی و عروقی بررسی نشده است، مطالعه ی ما اولین پژوهش در این زمینه است که به بررسی ارتباط بین علایم  افسردگی و فشارخون بالا و تأثیر آن بر میزان حملات قلبی، سکته، نارسایی قلبی و مرگ به دلیل بیماریهای قلبی پرداخته است.

 دراین تحقیق 35537 بیمار اسکاتلندی مبتلا به بیماری قلبی، دیابت یا افرادی که قبلا دچار سکته  شده اند،  شرکت  داشتند. در سال  2008 تا 2009 میزان  افسردگی این بیماران بر اساس  مقیاس HADS-D(the hospital anxiety and depression score) ارزیابی گردید. مقدار فشارخون سیستولیک (SBP) و فشار خون دیاستولیک (DBP) در این بیماران  با مقیاسهای زیر :

خیلی بالا(SBP>160و DBP>100) ، بالا (SBP 140-159و DBP 90-99) وطبیعیSBP 130-139و DBP 80-89بشدت کنترل شده (SBP 120-129و DBP 80-84) یا فشار خون پایین (SBP<120و DBP<80) در طی 4 سال ثبت شد.

 در طی مدت زمان پیگیری، یازده درصد از بیماران (3939 نفر) حداقل یک واقعه ی مضر را تجربه کردند.

 دکتر Janiمی گوید: افسردگی دارای ارتباط  واضحی با فشارخون سیستولیک (0.03= P) برای پیش بینی  وقایع خطرناک است. ارتباط بین افسردگی و فشارخون یکی از زمینه های تحقیقاتی حال حاضر در دنیا است و تئوریهای روانشناسی مختلفی برای توضیح ماهیت این ارتباط ارائه شده است.

 نتایج این تحقیق  نشان می دهد  در بیمارانی با فشارخون  بالا و علایم  افسردگی، خطر وقایع رویدادهای  مضر و خطرناک  درطی 4 سال 83 درصد بالاتر است در حالیکه برای بیمارانی با فشار خون پایین اما دارای علایم افسردگی  میزان خطر  درمقایسه  با افرادی با فشار خون طبیعی وبدون علایم  افسردگی،  36 درصد بالاتر می باشد. این نتایج برای عواملی که ممکن است برخطر وقایع عروقی تأثیر گذارند نظیر سن، جنیست  ، نمایه ی توده ی بدنی، مقدار کلسترول کل، وضعیت  اقتصادی اجتماعی افراد، استفاده از داروهای ضد افسردگی و بیماریهای دیگری که  افراد شرکت  کننده  به آن مبتلا بودند، تنظیم شد.

دکتر Jani  می گوید: در این مطالعه  مشخص گردید ترکیب  افسردگی با فشارخون  بالا یا پایین، نرخ وقوع رویدادهای خطرناک عروقی را درطی 4 سال افزایش می دهد، یک توضیح احتمالی برای این  ارتباط، اینست که این بیماران به شدید ترین نوع بیماری قلبی و دیابت تشخیص داده نشده، مبتلا بوده اند و یا قبلاً یک بار سکته را تجربه  کرده اند و بنابراین نتایج بدتری را نشان  داده اند.

 دکتر Janiنتیجه گیری کرد که تمرکز بر نظارت بر فشارخون و بهبود  درمان بیماران  دارای علایم  افسردگی می تواند  به کاهش  خطر سکته و حملات قلبی بیشتر، نارسایی قلبی یا مرگ  به دلیل بیماریهای  قلبی-عروقی  کمک کند.

 دانشمندان همچنین بر لزوم انجام غربالگری مشکلات قلبی-عروقی در بیمارانی با فشار خون بالا یا پایین و بیمارانی که تحت درمان افسردگی هستند، تاکید نمودند.  تا به امروز هیچ تحقیقی برای نشان  دادن ارتباط درمان افسردگی با تغییر یا بهبود نتایج قلبی عروقی انجام نشده است و نیاز به انجام تحقیقات بیشتری در این زمینه وجود دارد. همچنین مطالعاتی برای بررسی نحوه ی ارتباط فشارخون و افسردگی  باید انجام گردد.

منبع:

 www.escardio.org/The-ESC/Press-Office/Press-releases/Last-5-years/depression-and-extremes-of-blood-pressure-predict-highest-rates-of-harmful-vascular-events